Maszyny w portach lotniczych |
Lotniska w Polsce starają się nie odstawać od innych na tle europy i świata. Celem jest podniesienia standardów zimowego i letniego utrzymania nawierzchni lotniskowych w portach lotniczych, przez modernizację sprzętu mechanicznego służącego oczyszczaniu dróg startowych. Jedynym sposobem na skrócenie czasu odśnieżania – oczyszczania dróg startowych jest podniesienie parametrów technicznych zestawów odśnieżających. Uzyskanie dofinansowania na zakup sprzętu dla działalności operacyjnej portów lotniczych jest podstawowym problemem. Porty lotnicze starają się o dotacje z funduszy europejskich. Służby utrzymania lotnisk wcześnie rozpoczynają swoja pracę by oczyścić pasy startowe.
Na wojskowych lotniskach żołnierze z kompanii obsługi lotniska (KOL), muszą rozpocząć swoją pracę jeszcze w nocy żeby samolot mógł wystartować z lotniska o godzinie 9 rano. To na nich ciąży odpowiedzialność za utrzymanie nawierzchni lotniska w odpowiednim stanie by samoloty mogły bezpiecznie korzystać z betonowych i trawiastych nawierzchni dróg kołowania, drogi startowej, płaszczyzn postoju i pasów awaryjnych. Niezależnie od pory roku zawsze jest dużo pracy przy utrzymaniu gotowości lotniska. Wiosną czy latem dużo czasu poświęca się na odpowiednie przygotowanie powierzchni trawiastych, zimą walczy się ze śniegiem i lodem. Na lotnisku w Krzesinach pod Poznaniem wraz z samolotem F-16 w bazie pojawiło się wiele nowoczesnych urządzeń i pojazdów z zabudową specjalistyczną, dzięki którym praca przy utrzymaniu lotniska w stałej gotowości przebiega sprawnie. Odkurzacze lotniskowe Schmidt-a AS 900, AS 750, oraz OLH 4500 AS 900 i AS 750 to odkurzacze lotniskowe umieszczone na podwoziach samochodów ciężarowych Mercedes Axor i Atego oraz Volvo FH7. Potężne odkurzacze, działające również jako dmuchawy, szybko i skutecznie usuwają z betonowych płaszczyzn śmieci. Za nimi podążają 12-metrowe „olchy” – oczyszczarki lotniskowe OLH 4500, holowane przez ciągniki siodłowe Jelcz 422, "olchy" są olbrzymimi szczotkami samobieżnymi zmiatającymi śmieci z drogi startowej. Ponadto na odkurzaczach zamontowane są specjalne płyty magnetyczne, których zadaniem jest wychwycenie elementów ferromagnetycznych. Do walki ze śniegiem i lodem używane są te same maszyny. OLH 4500 doskonale nadają się do zrywania śniegu z powierzchni betonowych. Odkurzacze, które wyposaża się dodatkowo na okres zimowy w 3-metrowe pługi śnieżne, odrzucają śnieg na pobocza i formują go w wały. Wspomagają je wodopolewaczki MPZ-8000 z pługami śnieżnymi LPK. Gdy mroźna zima, powoduje przymarzanie śniegu, niezbędne okazują się substancje chemiczne. Na płytę lotniska wyruszają dwie wodopolewaczki MPZ-8000. Każda z nich posiada zbiornik o pojemności 8 tys. litrów. Płyn odladzający ze zbiorników zamienia lód w wodno-lodową kaszę. Wtedy do akcji wkraczają przydatne o każdej porze roku odkurzacze i „olchy” i usuwają pozostałości na pobocza.
W 2009r. – P.P. „Porty Lotnicze” Warszawa podpisało umowę na zakup 10 wysokowydajnych zestawów odśnieżających. PPL, przygotowując się do zimy, dokonało analizy rynku oczyszczarek i pługów lotniskowych o dużej wydajności wśród wiodących w świecie firm. Wygrała firma Integra reprezentująca producenta Øveraasen AG. Firma, za kwotę 26 256 840 mln złotych w trzech dostawach rozłożonych na lata 2010 - 2011, dostarczy Lotnisku Chopina 10 nowoczesnych zestawów odśnieżających złożonych z pługów lemieszowych o szerokości roboczej 6,8 m, ciągników siodłowych Mercedes Benz Actros z napędem 4x4 oraz oczyszczarek lotniskowych Øveraasen RS 400 o szerokości roboczej 5,5 m. Pierwsza partia dostawy 3 pierwszych zestawów zaplanowana jest na dzień 15.02.2010 r. Oczyszczarka lotniskowa ØVERAASEN RS 400 serii RS, to olbrzymiej wydajności zamiatarki lotniskowe, rezerwa mocy oraz technologia produkcji zapewnia maksymalną funkcjonalność. Oczyszczarki serii RS można znaleźć na lotniskach całego świata.
W przetargu oczyszczarka ØVERAASEN RS 400 wygrała z maszynami TJS Schmidt-a oraz SB 5500 SWEEPER BLOWER firmy Patria Vammas (obecnie Hagie Europe). Fińska firma Patria Vammas to w Polsce w Siemianowicach Śląskich producent znanego wojskowego transportera opancerzonego Rosomak. Lotnisko w Balicach koło Krakowa także wzmocniło swoje zaplecze o nowe oczyszczarki TJS. Technika i technologia oczyszczarki ciągnionej TJS 630 bazuje na znanej na całym świecie oczyszczarce kompaktowej firmy SCHMIDT Compact Jet Sweeper typ CJS SUPER II. Do napędu dmuchawy i szczotki walcowej służy silnik diesla, który wraz ze wszystkimi agregatami napędowymi umieszczony jest na tylnym wózku pod wyciszającą i ręcznie otwieraną osłoną.
|